top of page

Kommunikasjon er nøkkelord




Kommunikasjon

Ordet kommunikasjon kommer fra det latinske ordet communicare, som betyr å dele. For at mennesker skal dele sine tanker og følelser med en annen, er det viktig at de føler seg hørt, sett og trygge. Hos oss, er trygg og god kommunikasjon med våre pasienter en forutsetning for å kunne gi en god behandling.


Livstil

God kommunikasjon er nødvendig for å kartlegge pasientens livsstil og sykdomshistorie. Jeg som akupunktør leter etter indikasjoner/årsaker til pasientens sykdom i den historie de deler med meg. Noen ganger kan årsak til en sykdom, for eksempel smerte i ben eller armer, være på grunn av dårlig ernæring og lite mosjon. Gjennom en grundig 1,5 time lang konsultasjonstid finner jeg ut av det meste. Pasienter undrer seg i ettertid på hvorfor legen deres ikke har spurt om deres livsstil, søvnkvalitet, stress, diett, osv. Vår fastlege har tross alt, kun knappe 10 minutter til å kartlegge en pasients problemer.



Tidsklemme

Mange pasienter uttrykker å være lei av å ikke bli hørt eller sett i møte med sin fastlege. De er lei av en henvisning til andre leger og alt for mange MR bilder og atter en resept for smertestillende. De vil bli hørt, sett og vil til bunns i problemene. De vil føle seg friske uten hjelp av medisiner.


Nylig spurte jeg min hyggelige fastlege om hun følte at hun hadde noen innflytelse på sine pasienters helse og om hun ofte ga råd?

"Av og til", var hennes svar, men for det meste hadde hun alt for liten tid til å virkelig hjelpe sine pasienter med deres plager.


Progressiv medisin

Å kartlegge en pasientens helse trenger tid; man må vite om ens livstil før man stiller en diagnose. Dr Rangan Chatterjee er en pioneer I det såkalt progressiv medisin; i en BBC serie har han fulgte tett på sine pasientene livstil for å se hvis noe livsstilsendringer kunne forandre deres helse. Resultater av den type personlig en til en kommunikasjon førte til åpenhet. Alt fra hvor mye eller for lite de spiste eller feilbruk av medisiner bli avslørt. Mange av oss i dag lider av symptomer som er en direkt konsekvens av våre livsstiler. Hvis vi som behandlere ikke har ikke tid til å spør, tar interesse i våre pasienters, hvordan i verden skal vi oppnå resultater under behandling.

Det som var interessant for meg med BBC´s serie med Dr Chatterjee, var at den tankegang med fokus på å finne ut mest mulig ut av pasientens livstil bli sett som en ny, revolusjonere måte å se på helse.


For oss akupunktører, dette såkalt " lifestyle medicine movement" er tvert I mot noe nytt phenomenon. Klassisk kinesisk medisin (TCM tradional Chinese medicine) som er over 3000 år gammel setter pasientens livsstil helt kardinal, en absolutt forutsetning til å stille en diagnose. I andre ord: vi ser mennesket som en helhetlig enhet av kropp, sinn og sjel.


God lytter

God kommunikasjon og å ha gode sosialantenna er nødvendig egenskaper for alle behandlere ( og mennesker generelt).

God kommunikasjon dreier seg om evne å LYTTE. Vår kroppsspråk, øyekontakt, stemmen alle er en del av vår kommunikasjon. Tenk hvordan det er å snakke med en venninne/venn mens de glaner på sin mobilen flere ganger mens du snakker? Eller når man er hos fastlegen sin, og fastlege skriver opp mens du snakker, uten øyekontakt eller interesse. Eller akupunktører eller fysioterapeut som vil rask kom i gang med behandling uten å ta sin tid og LYTTER og SE pasienten.


Alt I dag dreie seg om time efficiency and cost effectivity.

For meg ligger pasientens behov helt sentralt til min arbeid som akupunktør. Og alt begynner med kommunikasjon, i den først møte med dere.





1 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

The tail end of 2022 is already upon us. Another year has flown past. Many feel that time is rushing past so fast and that they never have enough time to do the things they really wish they could be

2022

Fra 2022 har regjeringen bestemt å innføre moms på akupunkturbehandlinger. Dette innføres samtidig som landet er midt i en pandemi og behov for helsefremmende tiltak er på sitt høyeste. Med dette ans

bottom of page