Nakkesmerter

Muskel- og skjelettplager rammer de fleste av oss i løpet av livet og er en av de vanligste årsakene til sykmeldinger og uføretrygd. De vanligste plagene gjelder rygg og nakke. Tall fra sykdomsbyrdestudien i Norge i 2015 viser at korsrygg- og nakkesmerter er den største enkeltstående årsaken til ikke-dødelig helsetap i Norge. I større befolkningsundersøkelser rapporterer mellom 30 og 50 prosent å ha vært plaget med nakkesmerter i løpet av den siste måneden (1).

Med nakkesmerter menes smerter i nakkeregionen, det vil si øvre del av rygg, oppover mot hodet og utover mot skuldrene. Smertene kan være forbundet med symptomer som stråler til armer eller hode og kan involvere en eller flere av strukturene; nerver, nerverøtter, mellomvirvel ledd, bein, muskler og leddbånd (2, 3).

Det kan være flere årsaker til nakkesmerter og det er vanligvis en harmløs tilstand, men kan bli invalidiserende i varierende grad. Som sådan, har det en stor innvirkning på helsetjenestens utgifter på grunn av besøk til helsepersonell, sykefravær, uførhet og tilhørende tap av produktivitet (2, 3).

Det finnes ingen rask og effektiv behandling for nakkesmerter, men ved å kartlegge det som sannsynligvis er årsaken til problemet og gjøre noen tiltak ut fra dette, kan mange kurere sine nakkesmerter relativt raskt. Fysisk trening er det viktigste tiltaket, ikke minst for å forebygge plager. Avspenningsøvelser vil kunne være nyttig, særlig om du har problem knyttet til stress. Hos enkelte pasienter vil det være aktuelt å bruke medisiner, men dette er unntaket. Aktuell medisin er i så fall paracetamol. Generelt bør det utvises forsiktighet med vanedannende legemidler ved nakkelidelser. I tillegg finnes det også tilbud i form av fysioterapi, massasje, varme og akupunktur (3, 4, 5).

Akupunktur og nakkesmerter

Akupunktur nevnes som behandling i flere kliniske retningslinjer og veiledere i Norge. Norsk legemiddelhåndbok nevner blant annet akupunktur for behandling av nakke- og ryggsmerter.

Akupunktur benyttes ofte i forbindelse med smerter i nakken. Målet med behandlingen består i å forsøke å lindre smerte, redusere en eventuell betennelse og akselerere reparasjon. Mange kan i tillegg til akupunkturbehandling, ha nytte av opptrening i samarbeid med en fysioterapeut eller en personlig trener. Dersom årsaken er stressrelatert, vil akupunktøren også ha fokus på å redusere stressnivået til pasienten med akupunktur, i tillegg forsøke å hjelpe pasienten til å gjøre tiltak som kan være med på å redusere stressnivået.

Antall behandlinger

Hvor mange behandlinger en pasient trenger er avhengig av pasientens individuelle helsetilstand, type plage og varighet. Det er vanlig å komme til behandling to ganger i uken de første ukene, for deretter å øke tidsrommet mellom behandlingene når pasienten merker bedring av sine plager.

Referanser:

(2) Trinh K et al, Cervical Overview Group. Acupuncture for neck disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews 2006, Issue 3. Art. No.: CD004870. DOI: 10.1002/14651858.CD004870.pub3.
artikell er fra akupunkturforening

43 visninger0 kommentarer